27 November 2007

prosjekt buxus

Tidligere har jeg avbildet denne buksbom'en (buxus). Men så har jeg ikke fått tid til å gjøre noe med den. Det var opprinnelig to, og den første ble begrenset til en 30cm høy stamme som jeg mente hadde potensiale til å bli en chokkan (formal upright style). Når jeg gikk igang for å finne hoved stammen fant jeg ut at den var plantet så langt ned i jorden, at de grenene jeg knakk av hadde etablert egne røtter. Derfor besluttet jeg å ta vare på disse, renset røttene for gammel kompakt plantasjen-jord og satte dem i vann mens jeg fortsatte.

Resultatet ble 6x små buxus hvor ihvertfall 2 av dem har potensiale til å bli noe om noen år. Men da må de beskjæres, så ikke det samme skjer igjen: At de nederste grenene etablerer egne rot systemer.

De minste ble litt små. Og det passer meg jo utmerket siden jeg liker meg best i Shohin segmentet. Shohin er den størrelsen som befinner seg fra 13-25 cm høye trær.


Her ble resultatet. Jeg hadde ikke mer ferdig jord, så jeg måtte lage en blanding i en brenning. Jeg brukte min sedvanlige, egenkomponerte mix (1/3 blomsterjord, 1/3 kukompost og 1/3 sand hentet fra sandkassa til ungene). Så får vi se om de overlever vinteren.

Nå har de stått i romtemperatur i mer enn et døgn, så om de fryser litt når de kommer ut igjen så får det heller være. Ute er det i skrivende stund 3 grader, og inne i kjelleren er det 20 grader. Men vi får se. Fortsettelse følger...

1 comment:

strikewolf said...

Hei

Ser for meg at det er naturlig at jeg overtar en av disse:)

Hva ska du med så mange Buxer egentlig?